Als student wil je natuurlijk graag wat bijverdienen naast je studie. Het liefst een baan waar je goed verdient, maar het is ook belangrijk om te zoeken naar een bijbaan die relevant is voor je toekomst. Dan kan een online marketing bijbaan een goede optie zijn. Je leert zo namelijk al tijdens je bijbaan de greepjes van de online marketingwereld. Online marketing is een gebied dat snel groeit en waar altijd vraag naar is voor studenten om te helpen met verschillende taken. Denk bij deze taken aan het beheer van social media, e-mail marketing of content creatie. Maar hoe vind je nou zo’n ideale online marketing bijbaan? In dit blog geven we jou 5 tips om jouw nieuwe bijbaan te vinden!
Kijk waar jouw interesses liggen
Ten eerste is het in de zoektocht naar een online marketing bijbaan belangrijk om bij jezelf na te gaan waar jouw interesses liggen. Vind jij het bijvoorbeeld leuk om je bezig te houden met social media of ben je geïnteresseerd in SEO (Search Engine Optimization)? Dan kan je in je zoektocht naar de ideale online marketing bijbaan al gerichter gaan zoeken naar soortgelijke vacatures. Naast dat je nu gerichter kan zoeken naar een bijbaan, ga je zo ook nog eens een bijbaan vinden waar je energie van krijgt.
Kijk rond op verschillende platforms
Wanneer je op zoek gaat naar een online marketing bijbaan zijn er verschillende platforms waar je kan kijken naar een vacature die bij jou past. Zo zijn er verschillende vacaturesites als LinkedIn en Indeed, maar ook verschillende websites die gericht zijn op specifieke bijbanen voor studenten. Naast deze websites kan je ook rondvragen in je eigen netwerk door bijvoorbeeld op social media te delen dat je op zoek bent naar een online marketing bijbaan.
Stel een goede CV en motivatiebrief op
Om ervoor te zorgen dat je jezelf onderscheidt van andere studenten die gesolliciteerd hebben is het belangrijk dat je CV en motivatiebrief op orde zijn. In je motivatiebrief is het belangrijk om uit te leggen waarom jij de geschikte kandidaat bent voor de bijbaan en wat jij het bedrijf kan bieden. Ook kan je hierin aangeven wat je wilt gaan leren en waarom je juist geïnteresseerd bent in het desbetreffende bedrijf.
Ben goed voorbereid
Wanneer je in je zoektocht naar een online marketing bijbaan een interessante vacature gevonden hebt, is het verstandig om eerst onderzoek te doen naar het bedrijf. Je kan zo op voorhand al een gevoel krijgen of het bedrijf bij jou past. Dit kan je doen door de website van het bedrijf te bekijken, maar ook de social media kanalen. Zo krijg je al een beeld van de werkwijze en visie van het bedrijf en kan je goed voorbereid je eerste gesprek in gaan.
Stel vragen
Als alle voorgaande stappen doorlopen zijn, is het tijd voor een sollicitatie. Wanneer je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je nog meer te weten komt over het bedrijf. Dit kom je te weten door vragen te stellen over bijvoorbeeld wat de werkzaamheden zijn, wat de werkcultuur is en wat er van jou verwacht wordt. Op deze manier kan je een helder beeld krijgen of deze bijbaan bij jou past en wat je kan gaan verwachten.
Wanneer je dus wat tijd steekt in het ontdekken van je interesses, onderzoek doen naar een bedrijf en goed voorbereid je sollicitatiegesprek ingaat, vergroot dit je kans om een geschikte online marketing bijbaan voor jou te vinden. Bovendien is een online marketing bijbaan een mooie aanvulling op je studie, staat dit goed op je CV en doe je al waardevolle ervaring op voor de toekomst.